Dèiem ahir - FILOSOFIES DE DON CÉSAR DE ECHAGÜE (V) - José Mallorquí Figuerola - 11/12/2016


FILOSOFIES DE DON CÉSAR DE ECHAGÜE


Crec que venim a aquest món per viure la nostra pròpia vida i que solament un excés de vanitat ens impulsa a ficar-nos en la vida dels altres. Deixem que els altres se les componguin al seu antull. I pel que fa a vostè, no pretengui aturar huracans amb els palmells de les seves mans. Tombis a terra, deixi’ls passar i en sortirà guanyant.

De: “Plomo en una Estrella” (1.949)

* * * * * * * * * * * * *

Odio fer res pels altres. Visc feliç en el meu ranxo, voltat de comoditats, d’alegries pròpies i de penes alienes que em serveixen de contrast per gaudir més amb les meves pròpies benaurances. Remeiar el mal dels altres? Sols aquells que bonament es puguin, per què és impossible remeiar-los tots. El meu ideal seria tombar-me en un llit col·locat en el jardí, i passar allí tombat des de la primavera fins a la tardor. A l’hivern traslladaria el llit prop de la xemeneia veien com les flames ballen sobre els troncs fins a gastar-los amb els seus àgils peus... M’agrada veure el foc. M’agrada veure el moviment dels altres per què així gaudeixo plenament del meu repòs. Les flames són com petits però incansables obrers, que no paren fins a acabar la seva feina de convertir en cendra el gruixut tronc. Quan l’han devorat cauen mortes. El foc és la màxima expressió del treball. Les flames treballen amb l’esperança d’acabar aviat i descansar per sempre. A vegades, quan les veig a punt de destruir el que fou un gross tronc, faig col·locar-ne un altre sobre del moribund i els hi dono unes hores més de vida. No sé si les faig felices, doncs si allargo sa vida, al mateix temps allargo els seus patiments.

De: “La Firma del Coyote”(1.947)

* * * * * * * * * * * * *

La destral serveix per tallar caps, però també l’utilitzem per talar arbres i fer coses amb la seva fusta. Hem d’aprendre a descobrir el molt bó que hi ha en el dolent i el dolentíssim que pot resultar el bo. El dolç sucre pot arribar a fer-nos mal i el fastigós ricí ens pot curar.

De: “Otra vez el Pasado”(1.949)

* * * * * * * * * * * * *

José Mallorquí Figuerola (1.913 - 1972)

11 desembre 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada