Dèiem ahir - FILOSOFIAS DE DON CÉSAR DE ECHAGÜE - José Mallorquí Figuerola - 27/06/2021

FILOSOFIES DE DON CÉSAR DE ECHAGÜE


El que vaig a explicar va succeir a San Diego, sobre el 1853.
Un meu amic va construir-se una casa quin principal element era l’enorme menjador. Un menjador tan gran com. . . Sí, quasi com la pista d’un circ romà o d’una plaça de toros. Ocupava tota la planta baixa de l’edifici fins al punt què, per pujar als pisos, van haver-hi de col·locar l’escala a l’exterior perquè no prengués lloc al baix. 

Un altre amic meu, en veient aquella esplèndida sala de seguida va observar el seu únic defecte: una grossa columna que l’arquitecte hi havia col·locat, amb el pitjor dels gustos, en el centre de la cambra. Aquell motiu ornamental espatllava completament la perspectiva del menjador. 

El meu segon amic no va dir res. Però pensà que el seu deure d’amic del meu primer amic, l’obligava a reparar l’error de l’arquitecte. 

Una nit entrà a la casa mentre tots dormien i la va emprendre a maçades contra l’enorme columna fins que la va tirar avall, alliberant així a la sala d’aquell destorb. . . En arribar aquí, el meu segon amic no va tenir temps de pensar res més, perquè, mancat del sustent de la columna, el primer pis s’enfonsà sobre d’ell, arrossegant en el seu enfonsament al segon i darrer pis. 

Resumint: morí el meu segon amic per ficar-se on no el demanaven, i també varen morir el meu primer amic, la seva família, els seus criats i els seus convidats, per l’entremetiment de qui, tractant de fer-los un favor, provocà el desastre.

                                                                        
                                                               José Mallorquí Figuerola 
                                                               Los Hijastros del Odio” . 1950     
                                                         
27 juny 2021

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada