Dèiem ahir - FRANCESC MACIÀ i LLUSSÀ - 10/09/2017


FRANCESC MACIÀ i LLUSSÀ

(1859 – 1933)
 

“En arribar a Catalunya després de tants anys d’ésser-ne fora, sento una d’aquelles emocions que no són per ésser dites ni ésser escrit es, sinó reservades en el fons de l’ànima per a què avui puguin convertir-se en les més nobles realitzacions que el nostre poble espera de nosaltres.

Aquest sentit de perennitat que he retrobat en aquest paisatge de la terra catalana, que ara més que mai trobo que és un dels millors del món, i que em diu que els pobles no és el govern arbitrari dels homes que els funda i els destrueix, em diu també que així serà de perenne l’actual de Catalunya de retrobar-se i assolir la seva llibertat i afermar la seva justícia. 

Aquest és també el meu anhel que em plau fer-vos sentir a tots els catalans, en saludar-vos, a l’hora del meu retorn a la Pàtria.

I voldria que creguéssiu tots que el meu retorn a la Pàtria vol dir retorn a la feina, que no hem d’abandonar un sol moment, i que tindrà com a preu l’assoliment dels nostres ideals.”
Francesc Macià - 22 febrer 1931

* * * * * * * * * * * * *

. . . I era el 14 d’abril de 1931 quan la proclamació de la República la va fer primer Lluís Companys des del balcó de l’Ajuntament. Més tard, mentre un cornetí tocava “La Marsellesa”, Francesc Macià travessà la plaça de Sant Jaume per prendre possessió del palau de la Diputació; el vell líder sortí al balcó i declarà:

“En nom del poble he pres possessió del govern de Catalunya. El poble ens ha donat el seu vot perquè governem la ciutat i jo, en nom de Catalunya, em faig càrrec del seu govern i us dic que aquí restem disposats a defensar les seves llibertats. Espero que el poble sabrà fer el mateix. D’aquí no ens trauran sinó morts. També us dic que hem de fer-nos dignes de la llibertat que acabem de reconquerir i espero que el poble sabrà, si cal, morir, com nosaltres, per defensar-la.”

10 setembre 2017

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada