Dèiem ahir - CREATIVITAT (II) - Roger von Oech - 28/02/2016




CREATIVITAT (II)

El pensament creador requereix una actitud i un plantejament que desperti la seva curiositat per trobar noves idees i elaborar coneixements i experiències.  Aquesta perspectiva exigeix intentar diferents plantejaments, alguns del quals poden resultar ineficaços. Paradògicament haurà d’intentar idees sense sentit, beneites i poc pràctiques. Ocasionalment pot inclòs rompre els motllos tradicionals i cercar idees de manera inusitada. Resumin, adoptant un plantejament creatiu es predisposa la ment a l’acceptació de canvis i de noves possibilitats.

Il·lustrem-ho:

Johannes Gutenberg va saber aplicar perfectament aquesta estratègia: combinà dues idees que fins llavors ningú havia correlacionat, els conceptes implícits per la premsa pel raïm i la premsa per l’encunyació de monedes, per crear una idea innovadora –“Si poso vàries premses d’encunyar monedes sota la prensió d’una premsa de vi, podria imprimir les imatges de les monedes sobre paper”. I així inventà la impremta.

Quelcom similar passà el 1938 amb Ladislao Biro, d’origen jueu, i el seu germà Georg, que era químic. Observant a uns nens que jugaven al carrer a les bales, va veure que quan aquestes travessaven un vassall d’aigua sortien tresant una línia en el pis sec. Refugiat a l’Argentina, durant la segona Guerra Mundial, va patentar el bolígraf que donà milions de guanys al tresor argentí. Fou en  el 1945 quan Marcel Bich llençà al mercat el famós Bic.
I parlant del Velcro, fou un tal George Mestral a qui si la va ocórrer la idea per casualitat anant pel bosc, en observar com uns cards s’adherien als pèls del seu gos al sortir aquest d’unes bardisses.

També en el 1971 Nohan Bushell, mentre mirava un programa avorrit de televisió, pensà: per què no convertir aquesta passiva videotonta en un interessant joc interactiu? I desenvolupà “Pong”, el tennis de taula interactiu que donà inici a la revolució dels jocs en pantalla de televisió (videojocs).

I el mateix va fer el genial Pablo Ruiz Picasso; contemplant una bicicleta vella aparcada a la porta de sa casa; plasmà el cap d’un toro combinant manillar i seient.

Tots aquests exemples mostren la capacitat de la ment creadora per transformar unes idees en altres. Canviant de perspectiva i jugant hàbilment amb els nostres coneixements i experiències, podem fer l’ordinari extraordinari i l’insòlit quotidià.  

Així les premses per raïm destil·len informació; les boletes combinades amb tinta ens permeten escriure durant temps amb comoditat; els cardos i el pel del gos permeten als astronautes guardar les eines desafiant la llei de la gravetat; la teletonta es converteix en instrument lúdic i els seients de bicicleta amb caps de bou.

Albert Szent-Györgyi encertà quan va dir:

“Inventar es trobar noves aplicacions per les coses ordinàries”

Per tant, si desitja ser més creatiu, comenci per trobar noves facetes a les coses comunes de la vida quotidiana: “pensi diferent que la resta de la gent”.

Roger von Oech, Ph. D. (1.987)

28 febrer 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada